Sunday, September 6, 2009

Thaqif & Ultraman

"Babahhh!!!, nak Neman?..." tu lah ayat pertama Thaqif bila dia bangun tido, lately ni......hehehe...dia tgh kemaruk dgn "Neman" (Ultraman)....tambahan plak dia dah dpt toys ultraman dia....lagi la...bangun jer tido sblm gi nursery...dia akan cari ultraman yg 3 ekor tu dulu....pastu mesti nak pegang tiga-tiga sekali...tak nak kasi org lain pegang....sampai tak cukup tangan....

emm...sejak bila dia minat ultraman ni aku pun tak berapa sure la...rasanya masa dia tinggal kat umah atuk & nenek kat Seremban masa Tuty (my wife) tgh pantang hari tu kot....sejak tu, asal aku sampai jer kat pintu rumah atuk, dia akan tunjuk ke arah beg laptop aku pastu "neman"....nak tgk ultraman..sbb dia penah nampak dulu aku kasi anak buah aku layan ultraman kat youtube.....dulu anak abang aku yg sulung, Aiman pun giler dgn ultraman jugak...abih semua DVD ultraman dia dah tgk kot.....skrg perangai tu dah mula turun kat Thaqif agaknya....Thaqif bukan jer layan tgk video ultraman, dia siap buat aksi sekali..aksi lawan gaya ultraman...(walaupun langkahnya "sumbang")...hehehe....klu dia ckp "babah, nak neman ahh..."..maknanya dia ajak lawan la tu..ajak sparring...kena la layan...klu tak mula la dia angkat kerusi ker, keta mainan tolak dia ker hempas2 kat lantai...takut pecah or kena cermin jer.....

Mulanya risau gak, takut dia "neman ahh" kawan2 kat nursery bila nak start balik hantar gi nursery hari tu, tapi alhamdulillah la...dia ok jer cikgu dia ckp...dia buat hal sendiri jer....seminggu sebelum nak start hantar tu, kitorg siap tak kasi dia layan video ultraman dah.....kira kena grounded la...nangis2 dia merayu nak tgk thru laptop.....terpaksa la pura2 laptop rosak.....

Wonder gak aku. Kuat jugak kan pengaruh ultraman ni walaupun dah lama...kira tak ditelan zaman pun...time aku kecik2 dulu pun aku layan ultraman gak...masa tu first ultraman....yg hero dia nama "Go"...mungkin nama alih bahasa kot...nama jepun dia tatau la....lepas tu masa sekolah menengah ader plak Ultraman Ace...yg gabung dua org jadi ultraman "Hakuto & Minami"...hehehe...yg ni aku ingat sbb masa kat STAR dulu aku mmg ader ambik bahasa Jepun. Ader la sekali tu Sensei Yuka ajar kitorg nyanyi theme song ultraman ace tu...smpai skrg pun aku still boleh ingat lagi lagu tu sikit2....

Last week plak, sebelum nak bawak Thaqif balik KL, masa tu si Aiman la gi tunjuk plak koleksi toys ultraman dia..si Thaqif pun apa lagi meraung2 la nak Neman....berebut la dgn si Aiman...sbb Aiman lagi tua, mak bapak dia pun suruh la dia mengalah..walaupun muka si Aiman dah moncoong jer dia kasi la jugak kat si Thaqif....patung tu jenis yg mahal, yg cam getah/silicon/vinyl..kira yg lembut la...rasanya yg original Bandai punya kot...aku tgk menarik gak ni..klu yg plastik tu takut2 si Thaqif baling pecah..bahaya gak...boleh luka....takpelah, si Tuty ckp kat aiman pinjam dulu, nanti ganti balik.....so, ader satu hari tu kitorg gi Tesco beli la satu...Ultraman Max klu tak silap....mahal gak rupanya RM28.00....tapi yg original Bandai punya la....masa kluar dari Tesco, ader plak booth2 kat luar tu jual RM14 jer....cuma nampak cam Bandai ciplak sikit la...warna dia tak berapa kemas...yg tu Ultraman Gaia....then, esok nya masa jln2 kat Jusco plak...nampak lagi ultraman...kali ni lagi la byk..dekat satu rak tu mmg penuh koleksi2 ultraman Bandai...Thaqif yg kelakarnya siap duduk mencangkung depan rak tu..dia tatau nak buat pilihan....ambik yg tu letak balik yg ni, pastu banding2 kan dua2...hehehe...kelakar siut...last2 dia nak beli dua, tapi kitorg ckp beli satu jer....dia tak nak lepas gak...terpaksa la bawak gi counter dua2 sekali...tapi ckp kat cashier nak beli satu jer...satu la suruh dia hantar gi rak balik.....yg kitorg beli tu Ultraman Cosmos.....hehe....

Actually, aku tak kisah sgt nak beli patung2 ultraman tu sbb aku rasa ok gak klu buat collector's item...beli yg Bandai....aku dah ader satu item yg aku collect.....die cast metal aircraft model.....nanti klu ader masa aku citer pla psl model2 aku ni.....sayang tu.....so, maybe lepas ni collect ultraman plak....dan disebbkn ni la, aku pun mula surf internet psl ultraman...hehehe....ultraman ni rupanya dah aired kat tv jepun tahun 1966....lama tu..tu la tahun England menang World Cup...tak sure TV color ker hitam putih lagi....idea asal daripada Eiji Tsuburaya yg buat satu special effect studio untuk filem2 special effect....dan ultraman adalah project kedua dia utk special effect.....sebelum tu dia ader buat ultra-Q.....filem Malaysia time tu dah ader special effect ker?.....blum kot...lepas tu byk la siri2 ultraman berkembang.....dulu yg aku tau cuma Ultraman dgn Ultraman Ace jer...skrg ni rasanya ader dlm 20 lebih jenis kot....Antaranya, menurut research aku (cheewaaahh!!!):
  1. Father of Ultra
  2. Mother of Ultra
  3. Ultraman
  4. Ultraman Ace
  5. Ultraman Jack
  6. Ultraman Leo
  7. Ultraman 80
  8. Ultraman Zoffy
  9. Ultraman Gaia
  10. Ultraman Taro
  11. Ultraman Nexus
  12. Ultraman Mebius
  13. Ultraman Powered
  14. Ultraman Dyna
  15. Ultraman Cosmos
  16. Ultraman Zearth
  17. Ultra-seven
  18. Ultraman Justice
  19. Ultraman Agul
  20. Ultraman Tiga
  21. Ultraman Great
  22. Ultraman Neos
  23. Ultraman Max
  24. Ultraman Hikari
Ader lagi kot yg aku tertinggal.....nak tgk rupanya camna, korg google jer lah....Ni gambar2 koleksi ultraman Thaqif.....



Ni Ultraman Max...............



Ni plak Ultraman Gaia..............


Yang ni Ultraman Cosmos....Cosmos ni ader mcm2 color, sebb dia ader byk mode..boleh tukar2 color....yg ni mode corona mode...




Dan akhirnya "Neman" pun tertewas.......dgn penuh gaya...hehehe....


Klu ader penambahan aku akan update. As usual more pics.....flickr

Salam.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails