Sunday, March 15, 2009

Mee Udang Kuala Sepetang

Lately ni aku tgk byk pulak org citer pasal mee banjir udang Kuala Sepetang...yer la sejak Majalah 3 buat coverage.....pastu pulak kluar dlm rancangan Warung, Astro....actually aku dah lama pun tahu pasal mee banjir udang Kuala Sepetang ni......ader kot 2 tahun lepas...mula2 aku dapat tau bila wife aku forward satu email...mula2 aku tak percaya gak....tapi bila aku gi sendiri tempat tu mmg betul....

Asalnyer tak plan pun nak gi situ......kira lepas pantang, nak bawak la si Thaqif balik jumpa org2 Penang buat kali pertama....on the way back to KL, saja ikut jalan lama...masa sampai kat Taiping terpikir plak nak cari..kebetulan plak time lunch.....just berpandukan signboard jumpa jugak la tempat tu...tu pun kitorg dah terlajak sampai pekan kecik Kuala Sepetang....tempat tu actually kat tepi jalan sebelah kiri sebelum ke pekan Kuala Sepetang.....exactly sebelum Hutan Simpan Paya Bakau Kuala Sepetang....ader signboard kecik "Selamat Datang Warong Mak Teh Mee Banjir Udang"....cam dlm gambar kat bawah....



Kat bawah ni ader peta ringkas...courtesy of Xira, my friend org Perak..dia pun penah pegi gak tempat ni.....



Tapi mmg impressed jugak la bila mee udang yg dipesan sampai....udang lagi banyak dari mee. Dah kira bukan "mee udang" tapi "udang mee"......aku kira ader la dlm 20 ekor udang sebesar ibu jari utk sepinggan mee RM5.....kalau nak boleh la jugak order pinggan besar RM12.....tatau la pulak udang dia byk mana......senang citer kenyang la makan udang.....

Dari segi rasa...mmm boleh la....aku actually bab2 rasa ni aku tak brp pandai....plus aku tak cerewet bab makanan.....semua aku bedal....so, aku mmg takleh jadi food critic apatah lagi judge pertandingan memasak......pada aku semua makananan rasa lebih kurang sama je...so, mee udang ni klu tanya aku....aku cuma boleh cakap..rasa dia rasa mee udang.....tu jer......hehehe......

Gambar2 kat bawah ni mmg aku sendiri yang shoot sebagai bukti la konon....actually ader beberapa lagi gambar sekali dgn Thaqif (masa tu dia baru sebulan)...tapi ntah kat folder mana aku simpan, aku pun dah lupa......kalau tak silap,.. aku gi bulan July 2007 kot....

Ni lah dia gambarnyer.....Semangkuk ni baru RM5......best tak?...



Ni gambar wife aku, giliran dia makan pulak ..... aku dukung Thaqif sambil ambik gambar...tu yg cam gegar sikit tu ....tak berapa sharp....(alasan....)...



Yang ni pulak pemandangan depan kedai......kedai kampung jer....masa aku gi ni weekday...klu weekend maybe ramai kot.....



Tu la serba sedikit pasal mee udang kuala sepetang...sapa2 happen to travel to northern region, can give a try la.......sememangnya Malaysia kaya dgn keunikan makanan.......

2 comments:

  1. Fuyoo..Banyak betul udangnye..Oh bab rasa makan tu aku just nak kongsi yang aku juga sama.Tak reti nak bezakan sedap atau tak sedap,kecuali dah memang tak sedap langsung. Selainnya,semua rasa sama. Sifat orang lelaki barangkali..hahaha...

    ReplyDelete
  2. Hahaha....memang kot....ornag yang tak reti beza rasa makanan ni senang....campak mana2 pun boleh hidup.....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails