Thursday, January 22, 2009

Kami The Movie


Hahaha....at last dapat jugak aku tengok citer Kami The Movie.... Tengok DVD aku beli smlm.....aku mmg dok tunggu VCD or DVD dia kluar, ......nak gi tgk wayang agak susah la sejak ader anak ni....anak aku plak baru setahun lebih, klu bawak gi wayang sure dia buat bising punya......so, tgk DVD jer lah, cuma tu lah...masalahnyer mesti lambat sikit la dpt tgk.....

Aku actually follower citer Melayu. Biarlah apa org nak ckp...sbb pada aku klu aku tak support sapa lagi yg nak support....cuma, sorry sikit la...aku tak dpt nak beli tiket wayang, tapi aku beli DVD kira ok kot.....sejak kebelakangan ni aku mmg tak minat sgt nak tgk citer omputih...aku tgk pun kalu aku baca review yg citer tu tersangat bagus baru aku layan...sbb citer org putih pun dah tak byk idea baru dah.....lebih kurang sama la......diburukkan lagi, aku tak tgk citer horror, citer hantu.....sbb skrg ni makin byk citer genre tu lagi la buat option aku sempit......



Hari ni aku bukan nak citer pasal filem melayu.....nanti klu ader masa aku post new thread psl filem2 malayu.....apa yg aku suka tgk....sbb apa aku support citer malayu dan..bla..bla..bla.....pendapat aku lebih kurang sama dgn Afdlin Shauki...so maybe korng boleh baca kat blog dia.....ader kat list favourite aku kat sebelah........

Aku mmg minat citer Kami ni sejak aku tgk series dia....Actually, masa mula2 series Kami kluar kat 8TV aku tak tahu pun.....sebab aku jarang2 sgt bukak channel 8TV...sbb kat astro channel no utk 8TV cam pelik sikit....so, ku start layan series Kami tu thru youtube, tu pun sbb masa tu aku dok cari video lagu Meet Uncle Hussein...lagu tu kan theme song utk series Kami......bagi aku citer dia lain sikit...mcm ader pembaharuan sikit la dlm citer2 drama melayu...citer lebih relax, lebih santai, mudah paham, dan paling utama lebih ikhlas....citer realiti apa yg berlaku pada remaja zaman sekarang.....benda2 mcm ni la yg kita nak tgk skrg ni...or at least aku nak tgk......bukan citer2 rekaan yg pentingkan kesempurnaan......giler....mana ader dlm dunia perfect......cakap guna bahasa standard...ader ker org hari2 ckp bahasa standard....setahu aku org yg baca berita kat TV jer guna bahasa standard.......so, kena la guna bahasa percakapan kita harian utk filem...baru filem tu dekat dgn kita..

Aku rasa la, klu citer Kami ni kluar zaman Dato' Mohamed Rahmat jadi menteri penerangan, mau kena gam citer2 camni.....tapi alhamdulillah la......LPF is getting better now......klu kita nak tonjolkan realiti idup dlm filem apasal perlu disekat....benda yg wajar disekat pada aku benda2 yg boleh menggugat keharmonian jer....mcm benda2 melibatkan perkauman, hina agama2 tertentu...hina bangsa2 tertentu....kira benda2 yg boleh buat gaduh...yg tu perlu la di sekat.....

Berbalik pada citer kami, dlm citer tu tak dinafikan la byk perbuatan2 negatif yg ditonjolkan......tapi kita jgn tgk benda2 tu directly dan terima bulat2......ni mmg aku paham la masalah org malaysia...malas pikir...tgk movie pun kena pikir.....baru tak terpesong....contoh la...dlm citer kami, kisah pasal dadah, jiwa remaja memberontak....tapi cuba pikir balik semua tu sbb apa....tgk apa yg jadi kat family Sophie, kat parent Ali, sikap pilih kasih bapak Abu, masalah kewangan Lynn...semua masalh2 ni la yg membuatkan diorg ni tak suka dok umah....so, bottom line...masalah keluarga puncanya......tapi ader sstgh org akan tgk citer ni seolah2 nak tonjolkan budaya negatif...come on la....jgn sempitkan pemikiran kita.....kita yg nilai apa yg baik buruk...tu ciri2 org bertamadun.....





Aku suka watak2 dlm citer ni, masing2 unik.....dgn character dan perangai yg berbeza.....and they compliment each other......as we already know la...Liyana Jasmay mmg pelakon hebat.....and Nas-T as Abu pun terbaik.......watak dia byk hidupkan citer tu....satu lagi fav aku adalah watak Boy...pusher dadah tu......berkesan lakonan dia.....penjahat yg cool.......hehehe.....

Tapi la, aku rasa citer ni dari segi kutipan maybe tak brp boom kot....tu la masalah org2 malaysia...kdg2 citer2 yga bagus diorg bukan nak tgk sgt...ni semua pd aku berbalik pada apa yg aku cakap tadi la.....malas berpikir......tapi ader plak org argue, tgk wayang buat apa nak tension2 pikir.....hiburan kan....relax2 jer lah......errmmm.....betul jugak la.......tp klu pikir pun bukan susah sgt....ader kebaikan...pengembangan minda kan.....bukan nak kena pikir cam exam Add Math....tak susah mana pun.....

So, pikir2 kan lah.............

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails