Thursday, December 31, 2009

Avatar

Perghh!!!....buat julung2 kalinya aku berpeluang tgk wayang... setelah sekian lama...last tgk wayang citer Ice Age 3 klu tak silap aku...... bukan apa, aku kadang2 tak sampai hati nak tinggalkan anak semata2 sebab nak tengok wayang..... nak bawak sekali... mmmm...kang wayang ke mana, aku ke mana, dok mengejar anak berlari2 or buat bising jer nanti.... tunggu diorg besar sikit la kot baru boleh.....

Hari ni peluang untuk tengok wayang dtg sbb opis aku kasi cuti half day sempena new year's eve.... nak balik rumah pun alang2 jer..... kang kena dtg balik pick-up Tuty... better aku lepak jer kat KLCC dan tambahan pulak aku mmg teringin sgt nak tgk Avatar sebb aku dok dengar review citer tu best giler... so, lunch tadi aku pun gi la TGV KLCC, show pukul 12.45..... nasib baik aku beli tiket online.. org ramai giler depan counter.... mau berjanggut klu beratur nak beli tiket.... plan asal aku nk tgk yg 3D punya, tapi sbb show pukul 3pm... lewat sgt, kol brp nak abih nanti... kol brp nak ambik anak kat nursery.... so, aku decided tgk 2D jer lah..... lagipun sbb aku specky, sometime aku rasa goggle 3D tu annoy jer..... so utk aku maybe 2D lagi boleh concentrate kot....

From the moment aku masuk cinema hall, expectation aku mmg tinggi la sbb aku dok dgr org citer, citer ni best..... dan mmg aku setuju la dgn semua org.... aku rasa citer ni mmg hebat la.... Syabas la James Cameron... lu mmg hebat....aku actually bukan lah minat sgt dgn citer2 fiksyen ni.... Starship Trooper ker, Star Trex ker semuanya aku tak minat....kecuali Star Wars kot.... tu sbb sbb citer tu terlalu fenomenon kot.... tu yg buat aku terikut2 minat tu..... tapi Avatar ni lain beb...... jalan citer dia mmg agak fictional tapi detail2 dia tu agak logik....so, pada aku takde la mengarut sgt.... bila difikirkan, dgn perkembangan teknologi yg ada skrg, gadget2 dlm citer tu semua aku rasa possible utk dihasilkan..... maksudnya James Cameron takde la over exaggerate ..... sbg contoh semua benda2 military dlm citer ni semuanya pada aku future weapon yg logik..... peluru still jenis explosive.....takde la mengarut guna laser beam ker aper ker...yg pada aku terlalu imaginative...... helicopter yg guna kipas dua kiri kanan tu skrg pun dah ader yg seakan2...mcm helicopter Bell V-22....

Pasal hidupan flora dan fauna kat Pandora tu pun jadi realistik sbb ader diselitkan details yg saintifik yg boleh diterima akal.... mcm akar pokok yg berinteraksi secara elektromia... ader logiknya dari segi teori...... dan disebabkan Na'vi digambarkan sbg satu bangsa yg native atau indigenous, so unsur2 metafizik dan paranormal mcm eywa pun ader la jugak diselitkan.... psl kewujudan jasad avatar tu pada aku ader logik dgn teknologi pengklonan yg kita ada sekarang, benda tu tak mustahil, cuma part yg ader pengendali yg control guna otak manusia tu yg aku pun tak sure boleh ker tak.....tapi disebabkan citer ni fiksyen, mana ada benda yg mustahil la kan.......

Lakonan pelakon2 pun generally ok..... pada aku citer2 yg technicallynya dah best, dgn CGI apa bagai...tambah plak, plot citer menarik....dia tak demand lakonan yg very promising sgt..... pelakon cuma jadi penyampai cerita jer..... keseluruhan jln citer dgn technical film dah ok...dah cukup nak buat org terpegun pun..... buat anyway.. bukan lah nak kata lakonan Sam dgn yg lain2 tu tak bagus.... cuma aku tak perasan sgt la camna diorg berlakon sbb aku lebih tertarik nak tahu jalan citer ni..... apa2 pun Michelle Rodriguez mmg buat aku "panas".....

Durasi citer 2 jam 45 minit langsung buat aku tak terasa panjang... cuma yg agak spoil la... 2 jam 45 minit, dlm air cond cukup lama utk buat aku rasa nak terkencing..... mula plan nak tahan jer kencing tapi tak tertahan....dan klu tahan kencing sure konsentrasi aku nak layan citer ni hilang...so, apa boleh buat terpaksa la pegi tandas gak... tapi aku pilih part citer yg aku rasa ader delay yg aku boleh agak apa yg nak jadi la..., so, masa part Dr Grace nak cuba diselamatkan oleh Mo'at tu, aku pun lari la sepantas kilat gi toilet..... aku rasa not more than 3 minit aku dah ader blk kat seat...laju gak....hehehe...... ni la antara sebab yg aku tak suka tgk wayang citer yg pjg2.. sure ader problem nak gi tandas punya lah.....hehehe....

Kesimpulannya, aku kasi 5 bintang untuk Avatar..... walaupun sblm aku tgk citer ni aku dah ader sikit2 gambaran jln citer dia melalui citer2 kawan2.. tapi still dia mampu mangagumkan aku... jalan citer menarik, CGI yg hebat.... flow citer yg tak bosan... yg buat kita tertunggu2 "what's next"...... panorama dgn scenery2 yg cantik (walaupun cuma imaginasi)..... cara kehidupan native Na'vi yg digarap kemas... buat citer tu jadi best giler.... yer lah....aku pun rasa teringin nak tunggang ikran.... (klu dpt naik Toruk lagi hebat la kan... sure aku Toruk Macto....kalah la Jake Sully...hehehe).....

Tu jer yg aku boleh ckp pasal Avatar.....bottom line... best giler, highly recommended....

Choiw.....


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails