Wednesday, August 18, 2010

Feri Pulau Pinang

Dua hari lepas, aku dok borak dgn kawan2 menerusi blackberry messenger (bbm)...piece of technology yg aku tgh addicted skrg ni. A few friends yg aku tgh chat tu dok di Penang. So hari tu ada sorg ni dok sembang pasai jamm kat Perai....pastu masuk bab BORR (Butterworth Outer Ring Road)...bab jln tepi pantai...sebelah port...tetiba aku teringat pasai feri.... Lama siot, aku tak naik feri...bukan kata feri la....balik Penang pun jarang2....nama ja asai Penang....teruih terang aku habaq kat hangpa, aku kalu pi Tanjung sahih sesat....(try berslanga Penang utk menimbulkan mood).... maklum la.... lama merantau....tapi, Penang tetap dihati la.....

Balik cerita pasai feri tadi.... selama aku dok naik feri masa kecik2 dulu la, aku tak pernah terpikiaq ada berapa bijik feri kat Penang....(la baru nak terpikiaq)...dari zaman feri warna kuning ja semua, sampai la ni dah warna warni dah feri.... masa dulu, aku paling ingat nama feri macam Pulau Talang-Talang, Pulau Rimau, Pulau Kapas.....had lain tak brp nak tau.... Tu yg la ni tetiba aku rasa curios plak nak tau.... Nasib baik la zaman la ni senang pasai ada internet...Google ja lah.... aku pun google....jumpa la aritikel pasai feri ni dlm wikipedia....siap ada gambaq sekali...... so, terjawablah persoalan aku tu....

Jadi, ada 8 bijik feri semuanya iaitu:
  1. Pulau Pinang
  2. Pulau Angsa
  3. Pulau Payar
  4. Pulau Rimau
  5. Pulau Undan
  6. Pulau Rawa
  7. Pulau Kapas
  8. Pulau Talang-Talang
Tapi aku rasa la ni cuma 4-5 ja yg dok berjalan lagi.... Feri Pulau Pinang dgn Pulau Rimau cam dah tadak ja....dah lama tak jumpa....

Ni ada gambaq2 sikit....aku ambik dari website wikipedia (kena bagitau, takut depa marah).....

Pulau Rawa
Pulau KapasPulau Talang-TalangPulau UndanPulau PayarPulau AngsaPulau Talang-Talang2

Bye, chiow dulu la noooo..............

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails