Saturday, January 23, 2010

Adnan Sempit

Petang smlm aku berpeluang tengok citer Adnan Sempit. Asalnya, tak pernah terdetik pun dlm hati aku nak tgk citer ni, tapi lepas aku baca paper kata sambutan dahsyat, collection dia dah menandingi citer Jangan Pandang Belakang, there must be something good about this film. Dengarnya collection on 1st Saturday tayangan dekat2 rm900 ribu....wow...utk local filem kira dahsyat tu....benda ni semua la yg buat aku tertarik nak tgk citer ni....plus, ader sikit masa terluang smlm, so aku pun layan la citer tu....

Mula2 aku dgr Adnan Sempit, film dari MiG, David Teo, Ahmad Idham pengarah dia, aku dah cam boleh agak la camna citer tu....pastu sebb pelakon dia Shaheizy Sam, buat aku tak berapa tertarik nak tgk.....cuma Intan Ladyana tu ader la faktor menarik sikit la...hehehe.... Persepsi awal aku, citer ni mesti ala2 citer Remp-it or Impak Maksima je, cuma dia buat dlm versi kelakar......

Lepas tgk citer ni aku still nampak stail yg sama, yg biasa kombinasi Ahmad Idham dgn David Teoh buat... tak lari byk.... Jalan citer yg santai, plot yg direct jer...takde elemen2 artistik sgt......simple jer.... aku rasa sengaja dibuat camtu sebb target audience citer ni budak2 muda, mat2 rempit, budak2 sekolah yg tak berapa minat nak layan citer2 artistik sgt..... klu tak dah lama citer2 Afdlin, Kabir, Arwah Yasmin box office......cuma pada pendapat aku dia punya scene dgn plot citer dia terlalu jumping sgt.....klu dia develop sikit lagi maybe ok......from satu scene ke satu scene, dari satu event ke satu event berubah terlalu cepat....flow citer mcm jumping2 sikit.... tapi anyway sebab nature citer ni yg agak simple, so tak byk impak pada jalan citer la...still boleh paham.... Aku rasa satu adegan yg kawan si Adnan, Bobby (lakonan Along Raja Lawak) dgn Wawa (lakonan Norliana Samsudin) tengah nyanyi2 kat tepi tasik tu, rasa cam tak perlu panjang sgt kot....masa part nyanyi2 tu mmg betul2 buat aku bosan....tambah plak lagu dia tak berapa menarik....tak catchy.....dia patut buat yg ringkas sikit....sebagai contoh dlm citer Papadom, part nyanyi boria tu, simple, ringkas, tak lama sgt, baru betul2 memberi impak...

Dari segi technical filem pun nampak biasa, takde byk sgt shot2 yg artistik, camera angle yg biasa, sinematography yg biasa jer....ok la utk filem genre mcm ni dgn target audience yg mcm ni kan.....tak penting sgt kerja2 artistic videography ni.... action-action mat motor race motor, wheelie dan lain2 stunt pun dibuat simple je....ok la....sbb dia bukan citer purely psl aktiviti rempit pun ... citer ni pasal Adnan, mat despatch yg agak loser la...

Antara sebab citer ni dpt sambutan yg baik aku rasa sebab skrip dia.....lawak2 selamba dia pun ok..menjadi.... tak slapstik sgt..... lakonan Shaheizy Sam tu bagus aaa...... mmg nampak sesuai la dia bawak watak Adnan tu...cuma pendapat aku watak Bobby, lakonan Along tu sometime a bit overacting la....Intan Ladyana, Norliana, Cat Farish, Angah Raja Lawak, Julia Hana berlakon ok jer.... dan citer ni tak demand lakonan beremosi yg dahsyat sgt pun....kira ok la....

So, overall pada aku Adnan Sempit menghiburkan.....better than citer2 Senario, better than citer2 Prof. Razak.... boleh layan gelak la....ader part2 yg kelakar.....my fav part masa Adnan speaking english dlm bilik meeting.....citer yg sesuai utk release tension.....hiburan ringan yg bagus.... Tapi klu aku nak compare dgn citer2 Afdlin Shauki, aku still rasa citer Afdlin lagi best...... Kalau nak kasi bintang daripada lima aku kasi 3 la.....




chiow......

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails