Saturday, June 8, 2013

KTM Duke 690 dan SC-Project

salam semua,
lama tak update sini, just nk tanya, sapa sini ada pakai duke690?...boleh kongsi2 pengalaman.....
aku baru gak la beli menatang duke690 ni.....mmg setakat ni aku sangat puas hati.....dulu aku pakai er6n.....pun ok.....nak compare antara dua mesin ni, mmg beza lah....lain2 kategori...dan dia bergantung pada individu preference....utk aku, KTM duke690 lebih sesuai dan 'syiok' berbanding er6n.....

mmg betul org ckp duke ni utk 'fun' riding....long distance, top speed mmg kalah la even dgn er6n....weekend turun karak mmg aku terpaksa menahan sabar dgn motor2 lain....top speed setakat ni aku pernah try dpt 185kmsj....tu pun rpm dah cecah redline....masa tu semua standard, ekzos pun stok lagi.....baru2 ni jer aku tukar pakai slip-on sc-project....tapi, slip-on tak cukup aku rasa utk duke ni...sbbb bunyi ada naik sikiiiiiiittttttt jer.....aku rasa kena buang gak la catalytic converter tu (mentang tabung yg kat bwh body tu)....so, kalau sapa2 ada pengalaman tukar ekzos duke boleh la share sikit dgn aku....nk beli akra full system....mahal sgt,,,,tak tercapai akal punya mahal......


kalau tanya aku, aku mmg kata go la for KTM duke690....esp utk town ride....pulas minyak jer terus pegi....masa mula2 aku naik, mmg rasa janggal....sbb takde rasa mcm superbike langsung....dia takde element 'berat' superbike....mmg jauh beza dgn er6 punya berat....duke ni mmg ringan beb....mcm bwk rxz jer....pastu dia tinggi...kdang2 rasa melayang2.....disebabkan tu, cilok-mencilok mmg superb moto ni.....cuma sbb dia takde 'berat', so rasa 'memecut' tu mcm takde.....tapi sebenarnya laju dah....sekali pulas minyak dan boleh cecah 100kmsj senang2 jer.....aku suka duke ni sbb dia punya character....moto ni mmg ada 'character'...kalau sapa2 yg biasa bawak moto european, mesti paham la apa character yg dimaksudkan.....moto2 jepun ni smooth...enjin lancar, kurang vibration...klu moto2 europe, vibration mesti ada...mcm ducati, mcm agusta, sama gak dgn duke, vibration kuat.....mmg kalu bwk lama2 rasa kebas tangan..... tapi benda tu kadang2 buat moto ni menarik (utk sstgh org la)....KTM ni kena layan dia agressive sikit.....takleh lembut2....kalu nk pulas minyak, pulas kuat2....baru rasa character dia...klu tak dia akan tersenguk-sengguk....bunyik enjin mcm nk pecah tu mmg standard....kdang2 dengar bunyik piston ring kuat giler...
reason lain kenapa aku suka duke....tujuan asal aku beli moto sbb nak naik hari2....aku bukan jenis org yg selalu available utk weekend ride or long distance konvoi....sbb weekend aku byk dihabiskan dgn aktiviti keluarga dan cycling....so, aku naik moto pergi balik keja jer.....cuma kdang2 klu ada masa lapang baru aku join weekend ride....so, dulu masa aku pakai er6n, aku ulang alik opis dgn er6n tu...tapi lama2 aku rasa letih siot....sbb moto tu berat....so, aku decide baik beli moto ringan sikit....so, option aku mmg duke690 lah.....690 sbb aku nk cc besar sikit since er6n pun dh 650cc.....at least aku ada la moto 'besar'....klu nk ikutkan, opis dgn rumah aku, naik kapcai lagi senang....sebelum2 ni pun aku mmg pakai kapcai yamaha SRE tahun 1997 buat gi balik opis....moto besar utk kepuasan diri la kiranya...
ramai gak tanya kenapa ambik duke690 yg harga rm48k....baik beli z800.....jawapan aku, sbb klu aku beli z800 sama mcm pakai er6n jer...end up tersadai kat rumah tak bergerak2 pun....so, z800 bukanlah solution utk ganti er6n aku dulu tu....rm48k utk duke690 ni ok....cuba tgk apa yg duke690 tawarkan....brek brembo depan belakang dgn ABS lagi.....suspensi WP, sport rim marchesini, tayar michelin pilot, fly-by-wire throttle, ada preset mode, traction control, slipper clutch, gear position meter pun ada....so, pada aku pembelian yg berbaloi kot......
so, tu jer komen daripada aku.......kesimpulan, daripada penglaman aku pakai moto setakat ni, pelajaran yg aku dapat ialah, kalau nak beli moto, tujuan kita beli tu kena jelas....sbb moto ada pelbagai jenis, dgn pelbagai character dan tujuan....kalau nk laju, belilah sportbike, klu nk touring, beli touring bike, klu nk chill2 ride, beli easy rider, kalau nk, kalau nk fun town ride, beli lah Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen (KTM) Duke690.......tepuk data tanya selera.....

chiow,

15 comments:

  1. good entry... ada rezeki nak sambar jgk satu... target er6n...

    ReplyDelete
  2. insyallah, adalah rezeki tu....for a start beli second hand dulu pun takpe....

    ReplyDelete
  3. Salam bro,

    Nak tanya sket, duke 690 ni boleh lower ke. Ingat nk angkat 690 r.

    ReplyDelete
    Replies
    1. fork depan dgn blkg tu boleh adjust.....tapi takde la byk sgt....max pun dlm 2 inci jer kot.....

      Delete
  4. max tyre size 690 bleh pakai smpai berapa brl? standard 160 kan.

    saya plan nk upgrade drp duke200 ni. nk z8 tp sama mcm kes bro, tkut tersadai kt umah ja. so 690 patut best nk buat pg keje

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...std 160 blkg, depan 120.....boleh pakai sampai saiz apa tu aku tak sure....sbb takde terpikir pun nk tukar saiz tayar...maybe 180 boleh lagi kot.....tapi tayar saiz besar nanti berat plak nanti.....

      Delete
  5. Salam, aku pemilik duke 690 thun 2012, mmg terbaik.. Pantang brnti kira traffic light kira nk pacak je kalu lmpu hijau.. Pickup mmg terbaik.. Tayar blakang ble Smpai 180.. Stakat skrng aku dok. Ulang alik g kje dari sg buloh ke kl sntral mmg best.. Aku la King On The Road.. Kakakaka

    ReplyDelete
  6. Duke nie cuma ada ABS jer Tcs_Traction Control sorry xder.Tcs hanya ada pada motor harga 65 ribu keatas jer.

    ReplyDelete
  7. Slm. Nk tumpang tnya.. Bru ni ada tgk youtube tuan post moto dh pakai straight pipe ganti tabung tgh. So nk tnya ada tk enjin moto mati tiba2 masa tgh ride...

    ReplyDelete
  8. Bunyi enjin mcm nk pecah ni mmg standrd ye?..kdng2 risau juga bila kt trffc lght dgr bunyi enjin kaso gila..trpk aku lenjan sgt ke td smpi bnyi mcm ni..tp bila lmpu hijau pulas hbs jgk..hahaha

    ReplyDelete
  9. assalam tuan nk tnya apa beza duke 690 dgn duke 690r, sy pb tgh survey yg seken2 je nk bwak blik kg je

    ReplyDelete
    Replies
    1. 690 = 650 cc
      690R = 690cc
      Kalau x silap la... Sy tgk comparison nya.. R stand for racing

      Delete
  10. Boleh share harga maintenance? Sebab pakai hari2 kan

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails