Sunday, March 29, 2009

Konsert AF-7 Minggu ke-3

Konsert minggu ni serentak dgn Earth Hour..asalnya aku ingatkan Astro nak delay setengah jam tapi tak rupanya...mungkin takut overrun kot...anyway, pembukaan konsert dgn lagu Menuju Puncak ala acapela stail koir ...... ok la...aku suka.....variety sikit...aku actually dah meluat dan menyampah dgr lagu Menuju Puncak stail lama....hormonization diorg boleh la...nak kata perfect sgt takde la...masih kedengaran sumbang...ntah suara sapa ntah....suara budak laki.......tapi it was a good try....

Overall, aku sgt2 setuju dgn komen Adlin..lagu minggu ni agak simple dan tak menguji vokal la..not all tapi kebanyakkan lagu.....cam lagu Rubisa tu aku rasa lagi yg paling tak menguji vokal...Hopefully next week kasi lagu yg best2 sikit la....

Yazid nyanyi lagu Pawana...mmm...harap gaya jer lah...pada aku tak sampai...ader sumbang sikit2....nampak stamina mmg out...ader satu part tu aku boleh spot dia tercungap....tertinggal lirik....gaya pun dia cam hentam keromo je...tapi nak buat camna ..mamat ni bukan rocker....

Aril dgn lagu Alleycats, Andainya Aku Pergi Dulu Sebelummu.....new arrangement yg personally aku agak tak suka....tapi to be fair, he managed to deliver the song well...tapi cuma at par...

Claudia..lagu...Lama Tak Jumpa..Zur Eda..lagu dia best actually....dia nyanyi pun ok....cuma aku still rasa dia ada lagi mirip2 Dayang Nurfaizah....part falsato dia cam goyang sikit....tak hold betul2.....overall.....ok je...tak boom sgt la...........

Rini...lagu Seloka Cinta Remaja....lagu salsa....much better than last week...mmg nampak peningkatan dia....nampak sikit dinamik....takde la mandatar mcm2 yg lepas2...maybe sebb lagu ni very narrative.....mcm bercerita.....plus...backup dancers mmg membantu.....lagipun muzik salsa ni mmg catchy.....overall, a good piece of performance la.....

Qhaud, lagu Pilihlah Aku..Latiff Ibrahim....lagu ni pada aku very simple cuma ader part low note dia yg mencabar sikit la......tone suara Qhaud mmg sesuai sgt dgn lagu ni....tapi dia nyanyi agak kantoi la....falsato yg last tu kantoi....

Akim...aku suka lagu ni...Anak Gembala......my old time fav...lagu Sudirman.....Akim one of pelajar yang ader tone suara best...suara serak2...husky....tak byk nak komen...overall ok jer aku rasa persembahan dia....

Rubisa...Angan-angan..Raja Ema.....aku rasa lagu ni agak kurang menonjolkan kebolehan vokal la...simple dan lirik dia berulang2....and that is the challenge actually, camna nak improvise lagu ni supaya nampak dinamik dan tak boring.....Rubisa, suara, teknik nyanyian bagus...tapi sbb lagu ni simple sgt...persembahan dia jadi biasa......aku sgt setuju dgn Adlin....lagu ni too simple..

Zizi nyanyi lagu dangdut, Ini Rindu...penyanyi asal aku tak ingat...tak salah aku lagu ni lagu duet.....menarik sebb ader part rap.....aku suka Zizi nyanyi dan aku rasa she was good....

Sidi...Hanya Di Radio, Zainal Abidin Headwind......lagu best...Sidi ni aku rasa kaku la atas stage....dia cam tak tau nak buat apa...nampak keras, tak natural....suara ok...ader sikit2 terkucil la...

Obri....Abang Beca....awal2 masuk suara dah out...camna tu?...dia nampak terlalu enjoy atas stage, sampai tak control vokal.......semput....kesimpulan...teruk..

Aishah....lagu Mata, Noorkumalasari.....low note ader sikit problem...tak dgr apa dia nyanyi.....pastu ader sumbang2 sikit...tapi not too bad la...acceptable...persembahan yang sederhana....dia pun tak byk movement.......sekali lagi aku setuju dgn Adlin, koregrafer penari2 back-up tak membantu plus menggangu,....

Isma, Rambu Ramba, Norshiela Amin......tone suara mmg sesuai sgt2....ader gemersik cam penyanyi asal...persembahan just nice.....bagus....takde benda mengarut2.....terhibur la...Isma mmg konsisten.....terbaik seh.

Hafiz....lagu Sudirman...Mat Disko...aku mmg look forward nak tgk Hafiz perform..performance wise.....bagus , mantap......showmanship dah ok....ala2 retro.....cuma vokal masa intro tu tercicir sikit ......masalah dgn low note....tapi overall still ok.....

Pilihan pelajat terbaik aku minggu ni aku kasi kat Isma, close fight dgn Hafiz......

Anggun punya show mmg anggun....terbaik beb....selayaknya dia artis bertaraf international.....mmg pro.....vokal dia mmg eksotik.....bukan tone suara biasa...kira klu dgr jer dah boleh tahu tu Anggun....selalunya org2 yg ader vokal beridentiti camni la yg boleh pegi jauh....tgk P Ramlee, Sudirman, Zainal Abidin, Sheila Majid....semua jenis dia bukak mulut jer dah tahu siapa penyanyi dia sapa.........



Dua penyingkiran.....Obrie dgn Rini...aku takde halangan...sbb yg lain2 mmg perform better...tahun ni punya AF mmg agak tough..susah nak ramal sapa terkeluar......so, sbb diorg yg agak takde peningkatan selayaknya lah diorng terkeluar......

Setakat 3 minggu ni, aku punya best 5...finalis....Hafiz, Isma, Rubisa, Akim...maybe Claudia....


Harapan aku utk next week...lagu best2......

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails